Försäljnings- och leveransvillkor

 

1. Köpvillkor
1.1 Köpinformation
Avtal om köp träffas när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. En automatiserad orderbekräftelse kommer därefter att skickas till din registrerade mailadress.

Din order kommer att skickas från vår butik i Höganäs. Ändringar och tillägg måste göras innan din order behandlas och skickas från oss. Om du upptäcker eventuella felaktigheter på din order är det därför viktigt att du omgående kontaktar oss för att om möjligt ändra din order.

Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din order. Vi förbehåller oss också rätten att inte genomföra en beställning i de fall varan är slut i lager eller vid tekniska fel.

Vi ingår endast avtal med myndig person, alternativt omyndig med målsmans skriftliga medgivande.

1.2 Priser och betalningssätt
Samtliga priser anges inklusive moms. Eventuella avgifter för frakt och postförskott kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan. Du kan betala enligt något av följande betalningssätt.

1.2.1 Bankgiro Direkt
Efter att du bekräftat ditt köp i kassan använder du din internetbank för att slutföra din betalning enligt skickad orderbekräftelse. Pengarna debiteras från ditt konto när du godkänner transaktionen. Betalningen ska ställas till bankgiro: 5004-3348 (SJÖBUTIKEN/MrCurrent AB). För tydlighetens skull bör du ange ditt ordernummer som referens.

Foreign customers use/från utlandet betalar du till:

BIC:SWEDSESS
IBAN:SE06 8000 0821 4993 3105 1301

1.2.2 Postförskott:
Du betalar först när du hämtar ut din beställning på ditt närmaste postombud. Om du väljer postförskott tillkommer postförskottsavgift om sextio (60) kr.

1.2.3 Kortbetalningar:
Sjöbutiken accepterar de vanligaste kortleverantörerna såsom VISA, Mastercard och Diners.

Tjänsten för kortköp tillhandahålls av Pay&Read (http://www.pay-read.se) och genomförs via deras säkra server. Din kortinformation utlämnas endast till Pay&Read och inlösande bank. Överföringen av information är krypterad med SSL-Secure Socket Layer-128 bitars kryptering. Sjöbutiken får aldrig ta del av denna kortinformation vilket ökar säkerheten för dig som kund.

Kontakta Pay&Read’s support – http://support.pay-read.se

Pay&Read om säkerhet – http://www.pay-read.se/sakerhet.php

1.2.4 Faktura
I samarbete med Klarna AB erbjuder vi dig betalning per faktura (Klarna AB, org. nr. 556737-0431). Fakturan skickas till din e-postadress efter genomfört köp varefter du betalar enligt anvisningarna. Vid fakturaansökan utförs en sedvanlig kreditupplysning av Klarna AB. Om du väljer att betala med faktura får du endast en följesedel från oss. När du väljer att betala med faktura kan du även välja delbetalning enligt Klarna AB:s villkor och bestämmelser.

I vissa fall kan företag eller organisationer få faktura från oss, då gäller 10 dagar och en fakturaavgift à 25 kronor.

1.3 Leveransinformation
För närvarande gäller följande fraktpriser.

Maxvikt (kilogram)
Fraktpriser (SEK)
0 – 0,1 kg 25 kr
0,1 – 0,25 kg 35 kr
0.25 – 0,45 kg 60 kr
0.45 – 1 kg  95 kr

1 – 3 kg 125 kr
3 – 5 kg 160 kr
5 – 10 kg 225 kr
10 – 15 kg 300 kr
15 – 20 kg 360 kr

20 – 30 kg 475 kr

30 – 40 kg 600 kr

40 – 45 kg 750 kr

45 – 50 kg 900 kr

50 – 55 kg 1100 kr

 

Vi skickar vanligtvis dina varor inom två (2) till fem (5) arbetsdagar från betalningsdagen.

22/11-30/11 STÄNGT

under denna tid skickas inga beställningar, men sen är vi igång igen!

Leveranstiden är beroende av aktuell arbetsbelastning hos oss. Varor som inte finns i lager utan måste beställas från leverantör får en längre leveranstid. Meddelande om eventuella avvikelser från den normala leveranstiden eller annan information på hemsidan får du i samband med orderbekräftelsen, alternativt i efterhand via separat e-post till din registrerade e-postadress. Du har då givetvis rätt att avstå, alternativt ändra din beställning.

”Slut i lager” innebär att vara inte finns i vårt lager för närvarande. Vänligen kontakta oss för mer information.

Restade varor skickas så snart de kommit in och utan extra kostnad för kund.

Vi står för transportrisken när vi skickar något till dig, vilket innebär att vi kostnadsfritt ersätter dig med en ny vara vid fraktskada eller förlust av försändelse. Vid en eventuell retur till oss står du som kund för transportrisken.

För ej utlösta paket debiterar vi dig dubbel frakt och 50 kr för hanteringskostnader för uppkomna omkostnader. Tänk därför på att alltid hämta ut dina beställningar inom 14 dagar från det att ditt paket ankommit till postombudet.

Dina varor levereras antingen med hjälp av Posten, Schenker eller Bussgods. Du har även möjlighet att själv hämta ut ditt paket i butiken. Beställningar och byten kan du också göra hos oss.

Vi sänder din vara med Bussgods endast om det krävs med anledning av varans art, karaktär eller egenskaper i övrigt. Varan hämtas vid Bussgods anvisade terminaler. För mer information, vänligen besök http://www.bussgods.se.

Önskar du leverans utanför Sveriges gränser, vänligen kontakta oss för prisuppgift.

Händelser såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt likvärdiga händelser utanför Sjöbutikens kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure. Detta innebär att Sjöbutiken befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

1.4 Transportskador och expediering
Om produkten är fraktskadad vid leveranstillfället måste du anmäla detta omgående till oss enligt på hemsidan angiven kontaktinformation. Eftersom vi behöver reklamera fraktskador hos vår expeditör inom en (1) till tre (3) dagar behöver vi denna information omgående.

Vi är därför tacksamma om du undersöker produkten vid mottagandet och anmäler eventuella skador omgående. Vi kommer att ombesörja ny leverans kostnadsfritt för dig som kund. Om fraktskadan är synlig på det yttre emballaget är det viktigt att du påpekar detta vid mottagandet av paketet. För att vår reklamation till respektive expeditör ska kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget och adresslappen som kom med den fraktskadade försändelsen.

Vänligen undersök alltid varan vid mottagandet. Om din vara är skadad eller felaktig är vi tacksamma om du omgående anmäler detta till oss.

1.5 Garanti och reklamation
Garantin gäller från produktens ursprungliga inköpsdatum. Du bör visa Inköpskvittot för att garantin ska gälla. Garantin gäller inte handhavandefel, det vill säga för produkter som har förvarats eller monterats felaktigt, använts på ett olämpligt, oaktsamt eller felaktigt sätt, ändrats till utseende/funktion eller rengjorts med felaktig rengöringsmetod eller felaktiga rengöringsprodukter. Garantin omfattar inte normalt slitage, repor, märken eller skador som orsakats av stötar eller av en olyckshändelse. Garantin gäller inte om produkten har placerats utomhus eller i en fuktig miljö, eller om produkten har använts i annat sammanhang än för hemmabruk, såvida inget annat anges.

Innan vi åtar oss att reparera eller skicka en ny produkt behöver vi eller någon av våra samarbetspartners undersöka produkten. I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel, utan ett så kallat handhavandefel (se ovan) debiterar vi dig för fraktkostnader och hanteringsavgifter. Vid en eventuell retur till oss står du som kund för transportrisken.

Du som konsument har en lagstadgad reklamationsrätt i tre (3) år gällande ursprungliga fabrikationsfel. Läs gärna mer om din reklamationsrätt på http:// www.konsumentverket.se

1.6 Ångerrätt
Som konsument har du fjorton (14) dagars ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen.

Ångerfristen börjar löpa den dag du tar emot varan eller en väsentlig del av den, t.ex. den dag du hämtar ut varan på posten.

Hur får jag använda produkten? För att kunna ångra ditt köp får du endast använda produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den, vilket normalt är en gång. Du får självklart öppna produktförpackningen om det behövs för att undersöka varan för att se att allting är till din belåtenhet. För att returen ska godkännas måste varan emellertid returneras i väsentligen oförändrat skick, det vill säga vara oanvänd, hel och ren.

För att utnyttja ångerrätten ska produkten vara i väsentligen oförändrat skick och bör skickas/lämnas tillbaka till oss tillsammans med den ursprungliga produktförpackningen. Tänk på att du står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Se därför till att varan är väl förpackad. Den ursprungliga produktförpackningen, med ett i vissa fall specialgjort inneremballage, skyddar produkten under transport. Vid retur rekommenderar vi därför dig att använda ett transportemballage för att på så sätt ge extra skydd åt produkten. Varan ska vara komplett, vilket innebär att alla tillbehör ska skickas med vid retur.

Ångerrätten gäller inte för varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla.

Hur returnerar jag min vara? Om du önskar att utnyttja din ångerrätt, vänligen fyll i den returblankett som finns bifogad i orderbekräftelsen som skickades till din registrerade e-postadress, finns även här nedan. Ytterligare instruktioner kring hur du går tillväga finner du på returblanketten. Var även vänligen att kontakta Sjöbutiken per mail, telefon eller genom ett besök i vår butik för att din retur ska ske så enkelt och smidigt som möjligt. Vid nyttjande av din ångerrätt står du som kund för returfrakten. Övriga kostnader, såsom kostnad för varan och frakt från oss till dig kommer att återbetalas. Sjöbutiken kommer ej lösa ut paket mot postförskott. Tänk på att returnera försändelsen som företagspaket till vår returadress.

Returadress:
SJÖBUTIKEN/MrCurrent AB,
Sven Bonas väg 8

26375 NYHAMNSLÄGE

 

 

Du kan även lämna tillbaka produkten enligt ovan nämnda kriterier till oss i butiken på ovanstående adress.

Återbetalning/Kreditering.

En återbetalning/kreditering görs i första hand på samma sätt som du betalade. Om du valt betalning med faktura bör du höra av dig till oss innan förfallodatum har gått ut. Vi kan i sådant fall minska fakturan med det belopp som returen avser. Återbetalning/kreditering sker normalt inom tio (10) arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din retur.

Ladda ner ångerblankett

 

 

1.7 Sekretess och säkerhet
När du handlar hos oss anger du personuppgifter som namn, adress, e-postadress, telefonnummer, uppgifter om reklamationer och kundtjänstärenden samt personnummer. Vi behöver denna information för att administrera din beställning och leverera dina varor. Dina personuppgifter kan även komma att användas för identifikation, administration samt för hantering av garantiärenden. Personnummer krävs vid eventuell kreditupplysning.

Sjöbutiken (Mr Current AB) org. nr. 5565964573, Köpmansgatan 14 i Höganäs är personuppgiftsansvarig för uppgifter du som kund lämnar till oss och vi behandlar personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen (1998:204). Behandling av uppgifterna kan ske av oss eller av någon av våra koncernbolag, samarbetspartners, leverantörer eller övriga utomstående såsom transportföretag och kredit- och fakturahandläggare, däribland Klarna AB (http://www.klarna.se) och Pay & Read (http://www.pay-read.com). I vissa fall även utanför EES-området. Syftet med denna behandling är att kunna fullgöra våra åtaganden mot dig som kund och informera om våra erbjudanden. Personuppgifterna kan också komma att behandlas inom ramen för marknads- och kundanalyser som utgör underlag för vår marknadsföring och affärsutveckling.

Vi dokumenterar all information som du tillhandahåller oss vid såväl köp-, leverans- och reklamationsärenden för att på bästa sätt kunna tillhandahålla en god service. All dokumenterad information om dig som kund har du rätt att på begäran ta del av. Det åligger oss att vidta rättelseåtgärder om uppgifterna skulle visa sig vara felaktiga, ofullständiga eller på annat sätt irrelevanta. Dina personuppgifter sparas och behandlas så länge som en kundrelation finns mellan dig och Sjöbutiken. Efter att kundrelationen har avslutats sparas personuppgifterna i [ett (1)] år.

Genom godkännande av våra köpvillkor samtycker du som kund till Sjöbutikens behandling av personuppgifter enligt denna punkt.

1.8 Kontakt och övrig information
Vår butik är belägen på följande adress:
SJÖBUTIKEN
Köpmansgatan 14
263 38 Höganäs
Sverige

Vi följer tvingande lagar som konsumentköplagen, distans- och hemförsäljningslagen samt e-handelslagen. Våra köpvillkor är komplement till dessa lagar.

[Sjöbutiken är medlem i Svensk Distanshandel och certifierade med Trygg E-handel som innehåller en rad bestämmelser för att du som kund ska känna dig trygg.]

2. Personuppgifter
När du handlar hos oss anger du personuppgifter som namn, adress, e-postadress, telefonnummer, uppgifter om reklamationer och kundtjänstärenden samt personnummer. Vi behöver denna information för att administrera din beställning och leverera dina varor. Dina personuppgifter kan även komma att användas för identifikation, administration samt för hantering av garantiärenden. Personnummer krävs vid eventuell kreditupplysning.

Sjöbutiken (Mr Current AB) org. nr. [ange nr], [adress] är personuppgiftsansvarig för uppgifter du som kund lämnar till oss och vi behandlar personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen (1998:204). Behandling av uppgifterna kan ske av oss eller av någon av våra koncernbolag, samarbetspartners, leverantörer eller övriga utomstående såsom transportföretag och kredit- och fakturahandläggare, däribland Klarna AB (http://www.klarna.se) och Pay & Read (http://www.pay-read.com). I vissa fall även utanför EES-området. Syftet med denna behandling är att kunna fullgöra våra åtaganden mot dig som kund och informera om våra erbjudanden. Personuppgifterna kan också komma att behandlas inom ramen för marknads- och kundanalyser som utgör underlag för vår marknadsföring och affärsutveckling.

Vi dokumenterar all information som du tillhandahåller oss vid såväl köp-, leverans- och reklamationsärenden för att på bästa sätt kunna tillhandahålla en god service. All dokumenterad information om dig som kund har du rätt att på begäran ta del av. Det åligger oss att vidta rättelseåtgärder om uppgifterna skulle visa sig vara felaktiga, ofullständiga eller på annat sätt irrelevanta. Dina personuppgifter sparas och behandlas så länge som en kundrelation finns mellan dig och Sjöbutiken. Efter att kundrelationen har avslutats sparas personuppgifterna i ett (1) år.

Sjöbutikens hemsida kan innehålla länkar till andra webbsidor. Sjöbutiken är inte ansvarig för hur personuppgifter som lämnas på sådana sidor hanteras eller för innehållet på dessa sidor.

Genom godkännande av våra köpvillkor samtycker du som kund till Sjöbutikens behandling av personuppgifter enligt denna punkt.